Center for Excellence in Medical Education Technology

User Rating: 5 / 5

Star ActiveStar ActiveStar ActiveStar ActiveStar Active
 

بسیاری از متخصصان آموزش الکترونیکی ، به ویژه کسانی که تازه این روش را در پیش گرفته اند، اغلب این سوال را از خود میپرسند . چرا اصلاً باید با تئوری طراحی آموزشی تغییر کرد ؟ آیا تمرین های سنتی به تنهایی کافی نیست؟

نظریه های آموزش طراحی آموزشی

این نظریه و عمل و تمرین واقعاً جدایی ناپذیر هستند. این امر نه تنها برای طراحی آموزشی بلکه برای هر زمینه یا رشته دیگری کاربرد دارد. این روش نه تنها به عملکرد شما آسیب نمی رساند ، بلکه در واقع به شما کمک می کند تا از طریق یک شبکه مجازی یا اینترنت کیفیت مواد آموزش الکترونیکی خود را بهبود ببخشید.

1-رفتارگرایی

این نظریه بر رفتار انسانی قابل مشاهده و قابل اندازه گیری متمرکز است که تا زمانی که به صورت خودکار تبدیل نشود تکرار می شود. همچنین به چگونگی شکل دادن محیط بیرونی فرد به رفتار او می پردازد.

وقتی قصد دارید رفتارگرایی را در یک برنامه آموزشی اعمال کنید:

نتایج کم ولی قابل توجهی را در بین دانشجویان انجام دهید

از پاداش های مادی و بازخورد های آموزنده برای بهبود پیشرفت دانشجویان ستفاده کنید

با تهیه یک سری توانایی ها یا عملکردهای غیرمنتظره  کم کاری ها را جبران کنید

2- شناخت گرایی

شناخت گرایی مانند رفتارگرایی ، نمونه های جدیدی از رفتار را مشاهده می کند. با این وجود ، شناخت گرایی حول آنچه رفتارگرایی نادیده می گیرد ، متمرکز می شود: نحوه تفکر در رفتار.

اگر تصمیم دارید از رویکرد شناختی برای توسعه مطالب خود استفاده کنید ، حتماً:

عواملی را در خصوصیات دانشجویان شناسایی کنید که می تواند در روند شناختی دریافت اطلاعات نقش داشته باشد یا مانع آن شود

در نظر داشته باشید و تحقیق کنید که کدام دستورها برای تهیه اطلاعات ماهر و جذاب مناسب هستند

مجموعه ای از تکنیک های یادگیری را اعمال کنید که به دانشجویان امکان می دهد داده های جدید را با اطلاعات گذشته مرتبط کننند

3-ساختارگرایی

به عنوان مثال ، رویکرد رفتاری هنگامی بسیار موثر است که به دانشجویان کمک کند بر محتوای حرفه خود تسلط داشته باشند و دانش قبلی را در مورد تدریس کم یا اصلاً به ارمغان بیاورد. سپس دوباره ، روش فکری می تواند با موفقیت به کمبود مطالعات در زمینه حل مسائل در شرایط جدید کمک کند ، زیرا در بیشتر موارد ، این فرضیه مناسب تر برای روشن کردن انواع پیچیده تفکر انتقادی و غیره است.

لینک دسترسی به مطلب

  • https://elearningindustry.com/most-popular-teaching-theories-of-instructional-design