Center for Excellence in Medical Education Technology

User Rating: 5 / 5

Star ActiveStar ActiveStar ActiveStar ActiveStar Active
 

آموزش الکترونیکی مبتنی بر بازی چیست؟

تئوری پشت آموزش الکترونیکی مبتنی بر بازی این است که یادگیرندگان زمانی بهترین یاد می‌گیرند که هدف یا اهدافی برای رسیدن به آنها داشته باشند و در عین حال سرگرم باشند. آموزش الکترونیکی مبتنی بر بازی، عناصر رقابتی و امتیازدهی بازی‌های ویدیویی، مانند امتیاز، سطوح، نشان‌ها، و تابلوهای امتیازات را می‌گیرد و آنها را در زمینه آموزشی به کار می‌برد. عناصر یادگیری مبتنی بر بازی همچنین شامل اهداف، قوانین و اهداف است و می تواند شامل تعارض، رقابت و همکاری باشد.

ویژگی دیگر شامل بازخورد است. بازخورد در بازی ها و آموزش الکترونیکی مبتنی بر بازی تقریبا ثابت است. انواع مختلفی از بازخورد وجود دارد که می تواند یادگیری مبتنی بر بازی را افزایش دهد. بازخورد ساختاری به فراگیران بازخورد فوری در مورد میزان صحت پاسخ، انتخاب یا فعالیت آنها ارائه می دهد. بازخورد اصلاحی راهنمایی می کند و یادگیرنده را به عمل یا فعالیت صحیح راهنمایی می کند. بازخورد توضیحی توضیح مفصلی در مورد چرایی صحیح یا نادرست بودن پاسخ ارائه می دهد.

بازی‌ها نیاز به حس برد یا باخت دارند که می‌توان با موارد زیر انجام داد:

  1. شکست دادن سایر بازیکنان/تیم ها
  2. عملکرد بهتر از دیگران/تیم ها یا شکست دادن سیستم
  3. با بهبود عملکرد خود بهتر از خود عمل کنید

ریسک و عدم اطمینان نیز از ویژگی های بازی ها هستند که آنها را واقع بینانه، جذاب و انگیزه می بخشد. عدم قطعیت را می توان با معرفی رویدادهای غیرمنتظره، شانس، پاسخ های تصادفی یا با کنار گذاشتن بخشی از قوانین و مدل های زیربنایی در یک بازی القا کرد. ریسک را نیز می توان با این عوامل و با استفاده از منابع یا مشوق ها معرفی کرد. شرکت کنندگان بسته به اقدامات خود، شانس یا اقدامات دیگران می توانند منابع را از دست دهند یا به دست آورند.

یکی از ویژگی های مهم بازی ها این است که هدفی وجود دارد که باید به آن رسید. هدف می تواند باشد:

  1. برای رسیدن به بالاترین سطح مهارت و/یا شایستگی
  2. برای حل یک مشکل خاص یا یک سری مشکلات
  3. بهترین بودن در بین رقبا

برای مطالعه بیشتر به سایت تخصصی واحد نوآوری و بازی وارسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراجعه نمایید.

https://medgame.mums.ac.ir/